Projekt musi być zintegrowany z projektem złożonym w ramach Działania 6.2. Infrastruktura edukacji włączającej i zawodowej FEP 2021-2027
● Administracja publiczna;
● Instytucje nauki i edukacji;
● Instytucje ochrony zdrowia;
● Instytucje wspierające biznes;
● Organizacje społeczne i związki wyznaniowe;
● Osoby fizyczne;
● Partnerzy społeczni;
● Przedsiębiorstwa;
● Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne;
● Służby publiczne.
Brak określenia maksymalnej kwoty dofinansowania
Wkład własny 10%
1. Projekt zrealizowany musi zostać najpóźniej do września 2029 roku
2. Zgodnie z FEP 2021-2027 wsparcie w ramach Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa udzielane jest następującym grupom:
a) uczniowie szkół i placówek podstawowych i ponadpodstawowych (w tym uczniowie z doświadczeniem migracji);
b) osoby dorosłe nabywające dodatkowe kwalifikacje;
c) nauczyciele;
d) instruktorzy praktycznej nauki zawodu;
e) pedagodzy, psychologowie;
f) dyrektorzy szkół i placówek oświatowych;
g) rodzice/opiekunowie prawni.
3. Wsparcie szkolnictwa zawodowego powinno obejmować m.in.:
a) dostosowywanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy, uwzględniających branże kluczowe dla gospodarki regionu;
b) wsparcie uczniów w nabywaniu dodatkowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych;
c) uruchamianie dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje kluczowe uczniów, w szczególności tzw. kompetencje „miękkie” oraz kompetencje niezbędne w stosowaniu nowoczesnych technologii, w tym istotne dla wdrażania Przemysłu 4.0;
d) wsparcie uczniów w zakresie doradztwa zawodowego;
e) stosowanie nowoczesnych symulatorów w praktycznej nauce zawodu;
f) doskonalenie kompetencji nauczycieli przedmiotów zawodowych/instruktorów praktycznej nauki zawodu, promocję kształcenia zawodowego;
g) promocję szkolnictwa zawodowego poprzez budowę pozytywnego wizerunku szkół zawodowych wśród mieszkańców Pomorza, w szczególności wśród uczniów szkół podstawowych i ich rodziców.
4. Wszystkie działania przewidziane w projekcie powinny być realizowane we współpracy z pracodawcami lub ich organizacjami, w szczególności:
a) organizacja staży i praktyk dla uczniów oraz nauczycieli przedmiotów zawodowych, doskonalenie kompetencji kadry kierowniczej szkół zawodowych, tworzenie programów nauczania i tworzenia klas patronackich, udział w doradztwie zawodowym oraz nowe rozwiązania organizacyjne w szkole (pracodawca jako coach, mentor);
b) nawiązywanie współpracy organów prowadzących szkoły zawodowe z pracodawcami w zakresie umożliwienia pracownikom firm prowadzenia zajęć praktycznych w szkołach;
c) współdziałanie w zakresie podnoszenia kompetencji nauczycieli tych szkół.
5. Nauczyciele kształcenia zawodowego, o których mowa w ust. 1, w ramach projektów EFS+ mogą otrzymać stypendium stażowe na odbycie stażu organizowanego przez podmiot zewnętrzny (inny niż szkoła, w której jest zatrudniony) pod warunkiem, iż staż ten odbywać się będzie w czasie urlopu (np. ferii/wakacji). Stypendium stażowe powinno być wypłacone zgodnie z faktycznie poniesionymi kosztami, w wymiarze zgodnym z zapotrzebowaniem szkoły.
6. Staże uczniowskie realizowane będą dla uczniów technikum i szkoły branżowej I stopnia z zachowaniem najwyższych standardów jakości, na zasadach określonych w tej ustawie, tak aby ułatwiały uzyskanie doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie.
7. Doradztwo zawodowe powinno obejmować:
a) identyfikację zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji zawodowych uczniów, w tym możliwościami psychofizycznych związanych z wyborem zawodu lub kolejnego etapu edukacyjnego;
b) rozwijanie umiejętności społecznych, w tym pracy zespołowej, a także innych kompetencji wymaganych od pracownika;
c) planowanie przez uczniów własnej ścieżki edukacyjnej lub zawodowej, opartej na umiejętności poszukiwania informacji o zawodach i sytuacji na rynku pracy, a także o ofertach kształcenia na kolejnych etapach edukacyjnych.