b) realizacja działań uwzględniających wyzwania cywilizacyjne, dotyczących budowania tożsamości regionalnej, w tym służących zachowaniu i rozwojowi języka regionalnego (kaszubskiego), odwołujących się do nadmorskiego położenia regionu (np. edukacja morska i wodna) oraz wykorzystujących edukację kulturową;
c) rozwój kompetencji cyfrowych w procesie nauczania;
d) wsparcie psychologiczno-pedagogiczne;
e) poszerzenie i dopasowanie do potrzeb uczniów oferty z zakresu doradztwa zawodowego, uwzględniającego aspekty przełamywania stereotypów płciowych w wyborze zawodu oraz promocję kierunków z obszaru STEM, szczególnie wśród dziewcząt;
f) doskonalenie zawodowe nauczycieli, przede wszystkim w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu kształcenia, wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz stosowania aktywizujących metod i technik nauczania.
Uzupełniająco realizowane będą również:
a) wprowadzanie rozwiązań organizacyjnych i metodycznych wpływających na efektywność kształtowania kompetencji kluczowych uczniów;
b) wypracowanie rozwiązań wzmacniających relacje na linii szkoła – nauczyciele – rodzice.
● Instytucje nauki i edukacji;
● Instytucje ochrony zdrowia;
● Instytucje wspierające biznes;
● Organizacje społeczne i związki wyznaniowe;
● Osoby fizyczne;
● Partnerzy społeczni;
● Przedsiębiorstwa;
● Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne;
● Służby publiczne.
Budżet konkursu – 105 587 749,64 zł
Wkład własny wynosi minimum 10% wartości projektu
1. Istotą przygotowania uczniów do podjęcia nauki na dalszych etapach kształcenia, a także do zatrudnienia jest wyposażenie ich w kompetencje kluczowe.
2. Realizowane będą wyłącznie projekty zawierające aktualną diagnozę, o której mowa w sekcji 2.3.4 Regulaminu wyboru projektów, w zakresie edukacji ogólnej oraz obejmujące minimum jeden rok szkolny.
3. Działania podejmowane w ramach doradztwa zawodowego powinny na trwałe wejść do praktyki szkolnej oraz odpowiadać obecnym i przyszłym potrzebom uczniów.
4. Podstawowym założeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz kadry szkół i placówek systemu oświaty jest komplementarność działań wspierających nauczycieli z działaniami skierowanymi do uczniów, w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Każdorazowo wnioskodawca opisuje sytuację problemową uczestników objętych wsparciem, zarówno dzieci jak i nauczycieli. Jednakże problemy nauczycieli, które mają zostać rozwiązane dzięki realizowanemu projektowi, powinny być powiązane z problemami zdiagnozowanymi wśród dzieci.