Realizacja konkursu ma na celu wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce oraz uczniów z doświadczeniem migracji (w tym repatriantów).
● wsparcie dostępu do kadry psychologicznej na terenie szkoły;
● wsparcie uczniów, w tym poprzez zapewnienie usług asystenckich dla uczniów;
● wsparcie kadr systemu oświaty w zakresie podnoszenia jakości edukacji włączającej, w tym stosowania projektowania uniwersalnego i racjonalnych dostosowań w edukacji;
● wspieranie działań, które integrowałyby dzieci ze szkół specjalnych z dziećmi ze szkół ogólnodostępnych oraz systemowych rozwiązań mających na celu upodmiotawianie uczniów z niepełnosprawnościami i wzmacniających rodziców.
● Administracja publiczna;
● Instytucje nauki i edukacji;
● Instytucje ochrony zdrowia;
● Instytucje wspierające biznes;
● Organizacje społeczne i związki wyznaniowe;
● Osoby fizyczne;
● Partnerzy społeczni;
● Przedsiębiorstwa;
● Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne;
● Służby publiczne.
Brak określenia maksymalnej kwoty dofinansowania
Wkład własny 5%
1. Projekt musi zakończyć się maksymalnie do września 2029 roku.
2. Grupę docelową w projektach stanowią: uczniowie szkół i placówek podstawowych, uczniowie szkół i placówek ponadpodstawowych, nauczyciele, psychologowie i pedagodzy wspierający uczniów, pracownicy systemu oświaty, rodzice i opiekunowie prawni dzieci i młodzieży, dyrektorzy szkół i placówek oświatowych.
3. Działania mają dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.
4. Udział uczniów z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) musi wynosić co najmniej 50% liczby uczniów objętych wsparciem.
5. Realizowane będą wyłącznie projekty zawierające aktualną diagnozę potrzeb w zakresie edukacji włączającej.
6. W celu zapewnienia efektywnego wdrażania edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych, realizowane będą działania wykorzystujące potencjał i doświadczenie poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli oraz szkół i placówek specjalnych w kształceniu i wspieraniu kadry systemu oświaty, np. w zakresie przygotowania metodycznego i mentalnego do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także wspierające uczniów szkół specjalnych w przygotowaniu się do włączenia do edukacji ogólnodostępnej.
7. Działania w ramach projektów powinny być oparte na takim rozumieniu edukacji włączającej, która zakłada wspólne kształcenie i wychowywanie wszystkich dzieci i uczniów, z uwzględnieniem zróżnicowania ich możliwości psychofizycznych, potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, umożliwia im rozwój indywidualnego potencjału, a także zapewnia pełne i aktywne uczestnictwo w życiu szkoły/placówki oraz włączenie społeczne.
8. Rekomenduje się realizację projektów kompleksowych, łączących rozwój zawodowy kadr szkół z udzielaniem przez nich wsparcia uczniom jako projektów obejmujących łącznie i w logicznej sekwencji: podnoszenie kompetencji zatrudnionych w szkołach specjalistów i nauczycieli, stosowanie przez nich przyswojonej wiedzy w pracy z uczniami i uzyskiwanie bieżącej informacji zwrotnej od ekspertów (np. w ramach superwizji lub zespołów problemowych z elementami superwizji).